Inschrijven bij gemeente

Ga je verhuizen? Geef dat door aan de gemeente. Verhuis je naar een andere gemeente? Schrijf je daar dan in. Geef je nieuwe adres binnen vijf dagen na je verhuizing door aan de (nieuwe) gemeente. Maar het kan ook al vier weken van te voren. De gemeente past jouw adres aan in de Basisregistratie Personen (BRP).

In de BRP staan al jouw persoonsgegevens. Zoals je naam, geboortedatum, adres en je burgerservicenummer. Maar ook wanneer je ID kaart verloopt of je rijbewijs. Alle overheidsinstanties gebruiken informatie uit de BRP. Maar ook andere organisaties zoals de Belastingdienst, de DUO en je zorgverzekeraar. Als jouw persoonsgegevens in de BRP kloppen, kun je toeslagen aanvragen, je inschrijven bij een studie en krijg je een uitnodiging om te stemmen. Op de website van de Rijksoverheid vind je meer info en een handig filmpje.

Dat verschilt per gemeente. Het kan persoonlijk, schriftelijk of digitaal. Je moet wel minimaal 16 jaar zijn. 

Je hebt in ieder geval nodig:

  • een geldig legitimatiebewijs (je ID kaart, paspoort of rijbewijs);
  • een bewijs dat je op het adres mag wonen (huurcontract of toestemmingsbewijs plus kopie ID van de hoofdbewoner);
  • bij digitale inschrijving: je DigiD 

Hoe pak je het aan?

  • Ga naar de website van jouw (nieuwe) gemeente. 
  • Kies voor ‘Verhuizen’ of ‘Verhuizing doorgeven’. 
  • Volg de stappen op het scherm.
  • Geef je online je verhuizing door? Log in met je DigiD. 
  • Volg de stappen op het scherm.